Opravit nebo koupit nový?

            Říká se, že životnost mobilního telefonu jsou tři roky. Rychle stárne materiál o software, přístroj je pomalejší, neumí instalovat nové aplikace, rychle se plní paměť. Kvůli inovacím se takto zkracuje i životnost počítačů, routerů nebo set top boxů. Od výrobců se stále více požaduje a už se zapojila i EU, aby vyráběla své výrobky opravitelné a dodávala k nim náhradní díly.
 nářadí na stole
O co se vlastně jedná
 
–        Hodně se mluví o tzv. „kazítkách“, které bývají instalovány přímo do výrobků. Kazítka jsou mechanizmy, které výrobek těsně po uplynutí záruční doby pošlou na skládku a zákazníka donutí koupit nový. Nejčastěji jsou kazítky vybaveny mobily. Opraváři zjišťují, že tiskárna vyrobená v Číně měla v sobě přesně naprogramovaný počet vytisknutých stránek. Když byl splněn, přestala fungovat. Jsou jako Yetti nebo Lochneska, všichni o nich mluví a nikdo je neviděl.
 sestavení dle plánu
–        Přesto již na připravované kroky EU již firmy reagují. Poskytujeme desetiletou záruku na opravitelnost našich výrobků a po stejnou dobu budou dostupné i náhradní díly za přijatelné ceny.
 
–        Jedním z možných návrhů EU je značkování výrobků tak, jak je tomu u energetické náročnosti spotřebičů.
 
–        Důležité je nejen snižování množství vznikajících odpadů, ale také odstraňování jejich nebezpečných vlastností. Z průzkumu z šesti tisíc oprav, je zhruba polovina výrobků neopravitelná nebo se oprava nevyplatí.
 rozebraný mobil
–        Problém je také to, že klasické servisy zanikají nebo už řadu výrobků neupravují. Češi mají o opravy velký zájem. Existuje projekt „Opravárny“, který sdružuje odborné servisy, které si poradí s novými výrobky, jako jsou například mobily a počítače. Do tohoto projektu se zapojili i ostatní šikovní lidí, například studenti vysokých škol, kutilové nebo maminky, které si tak například přivydělávají třeba zašíváním kalhot nebo přišíváním knoflíků.

Opravit nebo koupit nový?
Ohodnoťte příspěvek