Dvacet miliónů na Maledivy, prosím

Českem hýbe nová kauza. Podvodníci na internetu opět vymysleli velmi zajímavou cestu, jak se dostat k penězům nic netušících a nepozorných lidí ve velkých i malých firmách a společnostech.
 
Už vám někdy napsal váš šéf, předseda výboru, vrcholný manažer a prosil vás ve svém emailu, abyste poslali pár miliónu na tohle číslo na Maledivy? Pokud tohle čtete a ještě jste se s tím nesetkali, jenom dobře – alespoň se vyvarujete velkému problému a hlavně rozsáhlému vysvětlování, kam zmizela polovina firemního zisku.
 recepce a žena

Ale vy sám jste mi to napsal!

Tak zní odůvodnění v několika firmách, které opět podlehly internetovému klamu. Jednoho krásného dne přišel email, skoro nerozpoznatelný od originálu, se jménem vašeho šéfa, který po vás chce, abyste zaplatili jistou částku tam a tam a že je to třeba. Člověk, zvláště po ránu a když k tomu ještě zaspal, nad ničím nepřemýšlí, vůbec netuší a navíc, pokud jste osoba za finance zodpovědná, vás to nijak nevyvrátí z míry, protože přece posíláte tisíce platebních příkazů denně, tak se o jeden snad svět nezblázní – avšak tady je ta chyba.
 
Díky vskutku přehledném a veřejně dostupném zdroji informací, které jsou zejména veřejné rejstříky, se dokáže okamžitě zjistit, kdo vlastně stojí v čele a pokud to tam daná firma uvádí, i kontakty na takovou osobu. A nemusí to být nutně rejstříky, stačí si najít jakýkoliv kontaktní údaj a s trochou umu a talentu vypracovat vydařenou kopii, která se bude tvářit, jako originál. Pak se mazanému „šprýmaři“ stačí postavit do role šéfa velké společnosti a nakázat si na účet pár tisíc, v tom nejlepším.
 daňové úniky
O této zprávě, že se několikero společnostem takto nezadařilo spatřit podvod, informoval v úterý 12.12.2017 na tiskové konferenci vrchní komisař z oddělení kybernetické kriminality, pan Tomáš Němec. Informoval také, že jsou napadeny jak soukromé, tak veřejné firmy a že se škoda, která vznikla, vyšplhala už na závratných 30 miliónů korun.
 
Asi třetina z 200 oslovených firem naletěla a peníze skutečně poslala, a proto vrchní komisař radí firmám: „Zabezpečte vnitřní komunikaci“, která by měla být dle jeho slov na propracovaná a nemělo by se tedy stát, že by šla takto lehce nabourat, či dokonce „napodobit“.